IRE: Inductive Rule Extraction

IRE: Inductive Rule Extraction

استخراج قانون استقرائی
IRE: Inductive Rule Extraction

IRE: Inductive Rule Extraction

استخراج قانون استقرائی

آنالیز و تعمیر فایل سیستم جلسه دهم

در مواردی در لینوکس، فایل سیستم شما ممکن است دچار مشکل شود و شما به عنوان مدیر سیستم باید در سریع‌ترین زمان مشکل‌های موجود را رفع نمایید، یکی از دستورهایی که در این‌گونه موارد به کمک شما می‌آید دستور fsck می‌باشد که وظیفه چک و رفع مشکل‌های فایل سیستم را بر عهده دارد. 

 

fsck /dev/sda1

توسط این دستور پارتیشن اول هارد اول سیستم را جهت بررسی مشکلات موجود آنالیز می‌کنیم.

دستور fsck خود یک دستور font-end برای دستور fsck.ext2,fsck.ext3,fsck.vfat و غیره می‌باشد که با توجه به نوع پارتیشن فرمت هارد شما آن را به صورت اتوماتیک شناسایی و اجرا می‌کند.

توسط دستور زیر هم اگر بلاک‌های معیوبی بر روی سیستم موجود باشد بررسی و برطرف خواهد شد.

badblocks -v /dev/hda1

یکی دیگر از دستورهای مدیریتی در لینوکس دستور mkfs می‌باشد که وظیفه پارتیشن‌بندی هارد را بر عهده دارد، استفاده از این دستور بدون سوییچ به شکل زیر بر روی hda1 پارتیشن فرمت ext2 را اجرا می‌کند.

mkfs /dev/hda1

استفاده از سوییچ‌های این دستور به شما قابلیت پارتیشن‌بندی هارد با انواع رایج فرمت‌ها را فراهم می‌سازد، برای مثال توسط دستور زیر فرمت FAT32 رو بر روی هارد اجرا می‌کنیم.

mkfs -t vfat 32 -F /dev/hda1

دستور آخر نیز mkswap می‌باشد یک دستور کم کاربرد ولی ضروری برای مدیران سیستم، این دستور به شما امکان پارتیشن‌بندی یک هارد را به منظور اختصاص دهی برای عملیات swap فراهم می‌کند، swap یک فضایی بر روی هارد است که اصولاً مقدار آن دو برابر رم سیستم است و نهایتاً ۸ گیگ بوده و در مواقعی که رم موجود بر روی لینوکس قادر به پاسخگویی به درخواست‌ها نباشد با نوشتن اطلاعات قبلی روی رم روی فضای swap رم را برای پاسخگویی به درخواست‌های جدید خالی می‌کند که البته کند می‌باشد ولی برای استفاده‌های سروری ضروری است.

mkswap /dev/hda3

توسط دستور بالا پارتیشن سوم هارد اول را به swap اختصاص دادیم البته بحث مدیریت swap تخصصی بوده که سعی کردیم در دوره ۰ تا ۱۰۰ لینوکس برای مدیران سرور آن را آموزش دهیم.

بعد از پارتیشن‌بندی هارد مربوط به swap باید آن را در فایل fstab تعریف کنید و توسط دستور swapon آن را به فضای موجود اختصاص دهید.

swapon /dev/hda3

بدیهی است توسط دستور swapoff می‌توانیم فضایی که برای عملیات swap اختصاص داده‌ایم را غیرفعال کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد