IRE: Inductive Rule Extraction

IRE: Inductive Rule Extraction

استخراج قانون استقرائی
IRE: Inductive Rule Extraction

IRE: Inductive Rule Extraction

استخراج قانون استقرائی

پنج موضوع بحث‌برانگیز که از اسکرام حذف شدند

اگر بیشتر از پنج سال باشد که با اسکرام آشنا باشید، منبع متفاوتی برای درک اسکرام داشته‌اید که امروز وجود ندارد. موارد زیادی وجود دارد که زمانی به‌عنوان بخشی از اسکرام تعریف می‌شدند، حتی در راهنمای اسکرام ذکرشده‌اند، اما در برخی موارد حذف شدند. برخی از موارد به‌طورکلی خارج شدند و موارد دیگر با چیز دیگری جایگزین شد. منطقی است که بسیاری هنوز این موضوعات را به اسکرام پیوند می‌دهند، اما اسکرام تکامل‌یافته است و درنتیجه انجام این کار دیگر منطقی نیست.  

1. مرغ و خوک

راهنمای اسکرام داستان زیر را داشت:

روزی یک مرغ و یک خوک باهم بودند. مرغ به خوک گفت: بیا یک رستوران بزنیم. خوک به فکر فرو می‌رود و سپس می‌گوید: اسم این رستوران را چه می‌گذاریم؟ مرغ می‌گوید: ژامبون و تخم‌مرغ!

خوک می‌گوید: نه ممنون، شما فقط درگیر این موضوع خواهید شد در حالی که برای من یک تعهد واقعی است!

تیم اسکرام خوک و بقیه مرغ هستند. یک مرغ نمی‌تواند به خوک‌ها بگوید که چگونه کار خود را انجام دهند. این داستان همیشه تأثیر مطلوبی نداشته باعث ایجاد اختلاف بین تیم اسکرام و عوامل بیرون از تیم مانند مشتری یا مدیران شده. این داستان از نسخه 2011 به بعد خارج‌شده است.

2. تعهد به کار برنامه‌ریزی‌شده در اسپرینت

از سال 2011 تیم توسعه دیگر متعهد به کار برنامه‌ریزی‌شده در اسپرینت نیست و در عوض پیش‌بینی می‌کند. این‌یک تغییر اساسی بود. تعهد باعث این می‌شد که هیچ بینش جدیدی در طول اسپرینت در تیم به وجود نیاید. این بینش و پیش‌بینی بر اساس اصول تجربه‌گرایی در نظر گرفته می‌شوند: شفافیت، بازرسی، سازگاری.

3. آراستگی

راهنمای اسکرام نسخه 2012 آراستگی بک لاگ محصولات را تنها به‌عنوان نکته در نظر گرفته‌شده بود و سپس در نسخه جولای 2011 به راهنمای اسکرام اضافه شد. نسخه ژوِییه 2013 آراستگی را با پالایش جایگزین کرده است؛ زیرا کلمه آراستگی بار منفی دارد.

4. سه سؤال در طول اسکرام روزانه

راهنمای اسکرام به اعضای تیم اجبار می‌کند که سه سؤال زیر را همواره در جلسه‌های اسکرام روزانه پاسخ دهند:

1. چه‌کاری را از آخرین جلسه به بعد تکمیل کرده؟

2. چه‌کاری را قبل از جلسه بعدی انجام می‌دهد؟

3. چه موانعی بر سر راه او وجود دارند؟

درنتیجه جلسه‌های اسکرام روزانه اغلب چیزی بیش از یک رویداد وضعیتی نبودند و درنتیجه تیم غالباً هدف اسپرینت و چگونگی اوضاع را در نظر نمی‌گرفت. به طبع آن تیم اسکرام روزانه مؤثری نداشت و این موضوع دید بدی به آن می‌داد. به همین دلیل در سال 2013 این سه سؤال تغییر یافتند:

1. دیروز چه‌کاری انجام دادم که به تیم توسعه کمک کرده هدف اسپرینت را برآورده کند؟

2. امروز برای کمک به تیم توسعه دررسیدن به هدف اسپرینت چه‌کاری انجام خواهم داد؟

3. آیا مانعی می‌بینم که از دستیابی من یا تیم توسعه به هدف اسپرینت جلوگیری کند؟

این‌یک قدم بزرگ روبه‌جلو است. بااین‌حال وقتی تیمی خودسازمان‌دهی می‌کند، می‌تواند به این نتیجه برسد که راه دیگری برای دستیابی به بهترین کارایی در اسکرام روزانه دارد. به همین دلیل در سال 2017 سه سؤال را به‌عنوان آپشنی در اسکرام روزانه معرفی می‌کند و تصریح می‌کند که تا زمانی که تمرکز روی هدف اسپرینت باشد می‌توان از ارزش‌های مختلف استفاده کرد.

5. استاد اسکرام جلسه‌های اسکرام روزانه را رهبری می‌کند

این همان چیزی است که کتاب "توسعه نرم‌افزار چابک با اسکرام" می‌گوید: استاد اسکرام مسئول انجام موفقیت‌آمیز اسکرام روزانه است. این کتاب همچنین در مورد چگونگی راه‌اندازی جلسه‌های اسکرام روزانه توضیحاتی می‌دهد. راهنمای اسکرام 2010 این مورد را تغییر داد: استاد اسکرام از برگزار شدن جلسه توسط تیم اطمینان حاصل می‌کند. این تیم مسئولیت اجرای برنامه اسکرام روزانه را بر عهده دارد.

از زمان ارائه نسخه 2010 راهنمای اسکرام این وضعیت همچنان باقی‌مانده است. تیم توسعه مسئولیت اسکرام روزانه را بر عهده دارد؛ زیرا آن‌ها یک تیم خود سازمان دهنده هستند که پیشروی به سمت هدف اسپرینت را ارزیابی می‌کنند. درواقع استاد اسکرام تیم را بری جلسه‌های 15 دقیقه‌ای روزانه مربیگری می‌کند و همچنین مواردی را که موردنظر تیم توسعه در این جلسه‌های است را سازمان‌دهی می‌کند. با این تفاسیر لازم نیست حتماً در جلسه‌های شرکت کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد